הממשלה נגד שקיפות בתקציבי החינוך

הממשלה נגד שקיפות בתקציבי החינוך

הממשלה נגד שקיפות בתקציבי החינוך

הממשלה נגד שקיפות בתקציבי החינוך

הנה נתון פיקנטי! ליאור דטל מ"דה-מרקר" מדווח ששיעור הילודה בישראל גדול מזה שבסעודיה אבל ההשקעה שלנו בגיל הרך מהנמוכות במערב. ניתן לשער, מבלי להסתכן ברשלנות מחקרית, כי אם בוחנים את ההשקעה בגיל הרך בקרב השכבות המוחלשות תראה תמונה עגומה יותר.
וזה כל הסיפור! נכון שכסף זה לא הכול. הורות טובה ומורים איכותיים עושים הבדל, אבל בלי משאבים חומריים, קשה להבטיח חינוך איכותי לילדים.

כשהילדים הקטנים מגיעים לכיתה א', לפעמים זה מאוחר מדי. ההון התרבותי וההתפתחות הקוגניטיבית של התלמידים שבאים משכבות אמידות נותן להם יתרון ניכר על התלמידים שבאים משכבות מוחלשות.

מערכת החינוך הציבורית אמורה לפצות ולו באופן חלקי על הפער ההתחלתי הזה, אבל במקום לגשר על הפער, היא מגדילה אותו. בתי ספר ציבוריים בשכונות אמידות זוכות למשאבים עודפים מהרשות המקומית, מתשלומי הורים, מקרנות ומעמותות, ולפעמים גם ממשרד החינוך, שנותן, לדוגמא, משאבים גדולים יותר לבתי הספר של הזרם הממלכתי דתי.
המציאות הזאת הופכת את הערך של שוויון הזדמנויות בחינוך לבדיחה עצובה על חשבונם של התלמידים הנמנים על השכבות המוחלשות.

כדי לתקן את העיוות הזה, נדרשת מדיניות מפצה. ככול שהכנסותיו של בית הספר, מכלל הגורמים, קטן יותר, כך הוא צריך לקבל יותר משאבים מהמדינה. כדי לקדם מדיניות כזאת אנחנו זקוקים, קודם לכל, למידע מלא על כלל ההכנסות שמגיעות לבתי הספר מכול הגורמים – ממשרד החינוך, מהרשות המקומית, מקרנות, עמותות ומתשלומי הורים.

הצעת החוק שהעליתי השבוע שנכתבה על ידי עו"ד הרן רייכמן מהקליניקה למשפט ומדיניות חינוך, ביקשה לחייב את משרד החינוך לספק את המידע הזה. החוק נפל, כי המדינה ומשרד החינוך התנגדו לו. הם נגד שקיפות תקציבית במערכת החינוך, כי הם נגד שוויון הזדמנויות במערכת החינוך.

וכך חוזר הניגון – אמור לי מה מקום מגוריו של התלמיד ומהי הכנסת הוריו, ואומר לך מה הם הסיכויים שלו לפתח באופן מיטיבי את הכישרונות הגלומים בו ולהשתלב באופן מטיבי בחברה ובשוק העבודה שלה. זו לא נבואה; זו עובדה, היא משתקפת בנתוני בחינות המיצ"ב ובנתוני הזכאות לתעודות הבגרות. זה לא הכישרון אלא בעיקר מקום המגורים והמשאבים החומריים שקובעים את הישגי התלמידים.

הפערים בחינוך אינם בעיה בלעדית של התלמידים שאינם זוכים לחינוך איכותי ונאלצים להשתרך מאחור; היא בעיה של כולנו, של החברה הישראלית, שאינה מממשת את הפוטנציאל הגלום בילדיה לטובת החברה כולה.

לכתבה של ליאור דטל, ״דה מרקר״: http://www.themarker.com/news/education/1.4191501TheMarker Online

כתבות דומות

Close